Att skriva ett bra personligt brev

Att skriva ett bra personligt brev är inte det lättaste och många drar sig för att börja. Är du en av dem så har du hittat helt rätt. Här får du nämligen ta del av våra bästa tips för att skriva personligt brev. Vi delar med oss av allt från personligt brev-mallar till riktigt bra skrivtips och svarar på vanliga frågor som kan vara bra att känna till om du ska skriva personligt brev.

Personligt brev - Mallar

Om du behöver lite inspiration till ditt personliga brev finns det i dag mängder av personligt brev-mallar att ladda ner online. Nedan ser du två exempel på gratismallar som du kan ladda ner helt utan kostnad!

Personligt brev - Tips

Du har inte lång tid på dig att fånga intresset hos rekryteraren, gör det med ett bra brev.

Använd inte samma brev till de olika tjänster du söker. Du ska skriva ett unikt brev för varje tjänst du söker och tänk på att anpassa det efter vad som står i jobbannonsen.

  • Läs därför igenom annonsen ordentligt för att hitta nyckelpunkterna som du sedan kan trycka på och framhäva varför de passar in på dig.

I det personliga brevet bör du få med information om:

  • Vad du kan bidra med.
  • Varför du vill jobba just där.
  • Varför du skulle passa bra för tjänsten.
  • Vad du arbetat med tidigare som kan vara relevant för det här jobbet.

Sälj in dig själv och visa upp dina bästa sidor genom att:

  • Beskriva dina egenskaper efter hur de passar in i tjänsten.
  • Fråga en kollega hur de skulle beskriva dig och ta med detta i texten.
  • Koppla ditt personliga brev med ditt CV, har du arbetat med något tidigare som kan påverka varför du skulle passa för tjänsten, säg det.

Tänk på ditt personliga brevs layout:

  • Vilket typsnitt, några exempel på typsnitt som är bra att använda sig av är, Calibri, Times New Roman, Arial och Verdana.
  • Storlek på text, använd aldrig mindre teckenstorlek än 12-punkter.
  • Inte för lång text, det ska vara lättläst och luftigt.
  • Det ska se inbjudande ut och inte skapa en ”åh nej”-känsla för läsaren.

Avsluta ditt brev på ett bra sätt

Avsluta med en fras där du berättar att du gärna vill träffas på ett personligt möte och berätta mer om dig själv. Exempel: ”Ser fram emot att träffas på en intervju där jag kan berätta mer om mig själv… Med vänlig hälsning”.

Så, hur skriver man ett personligt brev?

När du skriver ett personligt brev är det viktigt att du matchar det med jobbet du söker och att du får med det absolut viktigaste. Matcha ditt personliga brev med jobbannonsen och lyft fram de absolut bästa egenskaperna du har och se till att göra ett intryck på rekryteraren. På Karriärtips.se finns mängder av personligt brev-tips på hur man skriver ett personligt brev som du kan ta hjälp av.

Vanliga frågor

Vad är ett personligt brev?

Ett personligt brev är en beskrivning av dig själv och din arbetslivserfarenhet som du använder för att söka jobb tillsammans med ditt CV. Se CV-tips här.

Varför ska man skriva ett personligt brev?

Ett personligt brev är en viktig del av din jobbansökan och används för att presentera dig själv och göra en kortare sammanfattning över vad du har jobbat med tidigare och vilka utbildningar du har.

Hur långt ska ett personligt brev vara?

Ett personligt brev bör inte vara mer än 1 A4-sida, så det är viktigt att du uttrycker dig kort och koncist samtidigt som du får med det viktigaste. Du vill inte riskera att utelämna viktiga detaljer som rekryteraren bör få veta om dig.

Vad är skillnaden på ett personligt brev och ett CV?

Ett personligt brev är precis som det låter, ett brev där du berättar om dig själv och dina tidigare arbetsuppgifter, till exempel vad du lärde dig på förra jobbet eller varför du är intresserad av att söka det här jobbet, medan ett CV snarare används för att punkta upp kunskaper, erfarenheter, utbildningar och andra kompetenser. Här kan du läsa om 10 snabba tips för ett bra CV.