Tips inför anställningsintervjun

När ditt CV och personliga brev har tagit dig vidare finns det en del punkter att tänka på för en lyckad intervju. Nedan får du våra bästa tips till anställningsintervjun.

6 tips som hjälper dig att lyckas

01

Gör en research av företaget som du ska träffa. Det är alltid bra att vara påläst, kolla runt på deras hemsida och sociala medier. Det visar ett bra engagemang.

02

Ha frågor redo att ställa för att visa intresse och att du är påläst om företaget.

03

Var dig själv. Viket inte alltid är det lättaste när man är nervös men försök vara så avslappnad som möjligt och att vara dig själv för att ge ett bra första intryck.

04

Kroppsspråk är viktigt att tänka på. Hur du rör dig, vad du talar i för röst och vad du har för tonläge i din röst sänder ut olika budskap som kan påverka andra människor på olika sätt. Försök att tänka på ditt kroppsspråk så du ger det intryck av dig själv som du vill ge.

05

Kom i tid och gärna tio minuter innan start för att inte behöva stressa.

06

Ett sista tips är att höra av sig dagen efter intervjun, för att vissa extra intresse! Detta kan hjälpa dig att sticka ut.

Vanliga frågor vid en arbetsintervju

Vissa frågor är vanligare än andra på en arbetsintervju. Det kan vara bra att ha svar uttänkta för att inte bli stressad och för att faktiskt kunna ge ett bra svar tillbaka.

Exempel på vanliga frågor på en arbetsintervju:

  • Varför ska vi anställa just dig?
  • Vilka är dina svagheter?
  • Berätta lite om dig själv
  • Var ser du dig själv om x antal år?
  • Varför vill du jobba här?
  • Vilka är dina styrkor?